söndag 22 april 2012

Kolhydrater och nya utmaningar!

Detta är ett hett ämne inom hälsokost. Vissa menar på att vi inte alls ska äta dessa utan klarar oss helt utan, vissa menar att långsamma kolhydrater är okej och andra menar att man ska äta mycket kolhydrater. Jag lever efter a la Olga style. Jag äter kolhydrater men vid rätt tillfällen och väljer rätt kolhydrater. Jag äter inte vetemjöl, potatis och pasta. Eller ja jag kan äta en potatis men den ska vara kall och jag kan äta fullkorns pasta men bara vissa dagar. Jag äter kolhydrater till frukost och till lunch. Ibland äter jag det till middag med men inte alltid. Sen är detta inte hela sanningen heller för frukt och grönt innehåller med kolhydrater och detta äter jag middag och kväll med. Haha detta ämne är invecklat =D Jag tror att man lär sig vad ens kropp svarar bäst på och att man får testa sig fram.



Har funderat och funderat. Träningen flyter på bra med hjälp av Olga, likaså kosten vad vill jag utmana mig själv med då? Jo tre saker ska jag nu jobba med:

1. Dra ner på kaffet till 3 koppar om dagen. Dricka mer grönt te.
2. Dra ner på sötningsmedel. Med detta menar jag att i proteinpulver är det alltid sötningsmedel vilket jag tror är negativt för kroppen. Jag ska i första hand välja mat (kesella, keso, ost m,m.), gör detta redan men ska finslipa på detta ännu mer. Sen ska jag när jag använder proteinpulver endast använda holistic som är utan sötningsmedel. Jag kommer att söta med Stevia (ett naturligt sötningsmedel, kommer från en växt) när jag önskar extra sötma.
3. Jag ska välja bättre fria mål. Inget godis alls då de innehåller massa konstiga ämnen. Jag ska istället baka från grunden eller välja t.ex. 70 % choklad.

Jag kommer att starta med detta från och med imorgon. Första utvärderingen om en vecka så får vi se hur det gått =D

Inga kommentarer: